menusearch
drkhanlarzade.ir

قصه ی تنبیه و تشویق به سر رسیده

به وب سایت رسمی دکتر فائزه خانلرزاده خوش آمدید
برای ارائه ی به روزترین خدمات روانشناسی
در خدمت شما هستیم

۱۴۰۴/۸/۵ دوشنبه
(0)
(0)

قصه ی تنبیه و تشویق به سر رسیده

قصه ی تنبیه و تشویق به سر رسیده

تنبیه و تشویق برای شکل دادن به رفتار کودک از لحاظ علمی امروزه منسوخ شده، ولی هنوز اعتقاد به اون از بین نرفته.

انواع تنبیه:

ارائه‌ی محرک نا خوشایند

محروم کردن از چیزهای خوب:

 

یکی از روش های مسالمت آمیز تربیت کودک «محروم کردن از چیزهای خوب» بود. نه دردناکه، نه خشونت آمیز. ولی چرا اشتباهه؟

وقتی شما به ازای رفتار اشتباه، به طور مداوم و همیشگی بچه رو از چیزی که دوست داره محروم می کنی، این نگرش رو در ذهنش به وجود میاری که به دست آوردن چیز خوب سخته

من نمی‌تونم چیزی رو که می خوام داشته باشم

من اجازه ندارم

من حق ندارم

احساس و خواسته ی من اهمیتی نداره.

من ارزش ندارم.‌

نتیجه:

در سال های آینده این انسان کوچک نمی تونه حق خودشو بگیره. براحتی ظلم و تحقیر رو تحمل می کنه.‌

نمی تونه عاشق کسی بشه که بهش محبت می کنه، چون خودشو سزاوار دریافت عشق نمی دونه. اگه بهش خیانت بشه خودشو مقصر می دونه.‌ در رابطه ی عاطفی فکر می کنه باید برای دریافت کمی توجه و محبت خیلی انرژی بذاره ( چون چیزهای خوب سخت به دست می آیند).

او برای تایید الگوهای قدیمی کودکی ناخودآگاه جذب افرادی میشه که بهش توجه نمی کنن و تحقیرش می کنن،چون فکر میکنه باید برای به دست آوردن چیزهای خوب سختی کشید ... و داستان تکراری آشنا که بسیاری ازما هر روز داریم می بینیم.

نگرش «من بد، بی ارزش ونخواستنی هستم » برای همیشه یا کودک شما خواهد ماند و زندگی روی زمین را برای او سخت خواهد کرد.

 تنبیه

بالاخره که چی؟ پس چطور بچه رو تربیت کنیم؟ نمیشه که هیچ‌چی به بچه نگیم!

بله نمیشه!

به هر حال شما عصبانی میشی، میتونی همون لحظه عصبانیتت رو‌نشون بدی، این یه رفتار غریزیه وقرار نیست سرکوب بشه. به خصوص در دوران سخت بچه داری!

نکته اینه که عصبانیت شما باید بعد از چند دقیقه فروکش کنه و رابطه تون با بچه خوب و دوستانه بشه. دوباره محبت و بوس و بغل. .وقتی خشم و اخم، طولانی بشه دیگه کودک اونو به رفتارش ربط نمیده، بلکه نتیجه می گیره منو دوست ندارن.

"  من بد هستم "

واین باعث میشه از خودش بدش بیاد و این نگرش هیچ‌وقت در زندگی تغییر نخواهد کرد.

تنبیه تنها زمانی موثره که بعد از کار بد باشه. اصلا نباید ادامه بدین و نباید دنبال راهی باشین که از کار بد بچه در آینده جلوگیری کنین! عجله  نداشته باشین! چون همه چیز آرام آرام تغییر می کنه.

شما قراره منبع عشق و توجه و امنیت باشین، نه معلم اخلاق موجودی که همه ی وجودش نیازمند شماست

 share network
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب